Door een bosbrand in de bergen van Ano Pedina, enige jaren geleden, is dit pad behoorlijk begroeit geraakt met lage struiken, waardoor het niet meer altijd goed te vinden is. De afgelopen tijd is er weer wat meer gewandeld, en hopen we dat het pad hierdoor beter begaanbaar wordt en er zijn inmiddels weer goede markeringen, waardoor de wandeling goed te doen is. Het is namelijk een mooie wandeling met een schitterend uitzicht! Laat in het hotel wel altijd weten welke wandeling u gaat maken.

Ano Pedina
Volg in Ano Pedina de doorgaande weg naar boven in het dorp, hierbij passeer je het dorpsplein (linkerkant) en een kerk (rechterkant). Wanneer je bij de laatste huizen in het dorp bent aangekomen, ga je rechts een betonnen weg op, deze leidt nog tussen een aantal huizen door, om vervolgens over te gaan in een pad. Daar hier ook wel eens auto's rijden, is er een duidelijk spoor. Dit pad leidt uiteindelijk naar het kerkje Agios Paraskevi. Geniet onderweg van de mooie uitzichten! Wilde orchidee

Als je bij het kerkje bent aangekomen, dien je het pad naar Monodendri op te pikken. Veel mensen eindigen namelijk hier hun wandeling, ook de dorpsbewoners gaan vaak niet verder dan het kerkje. Links langs de hoge muur van het kerkje gaat het pad verder omhoog. Het is een erg steil stukje en behoorlijk begroeit. Het kan wat glad zijn, omdat hier geen zon bij kan komen. Het pad wordt nu stenig en het is een behoorlijke klim. Hier en daar is de route aangegeven met gestapelde steentjes, maar diverse paadjes leiden naar de top. Eenmaal boven aangekomen krijg je zicht op een klein dal met een aantal bomen, loop hier enigzins rechtdoor, zorg dat je het grasveld links van je laat liggen. Je bent hier bijna bij de gravel weg Oxia-Monodendri, deze ligt voor je, alleen zie je die (bijna) niet vanaf hier.

Aangekomen op de gravelweg kun je links naar het uitzichtpunt bij Oxia (nog 6 kilometer te gaan) en rechts kom je na ongeveer 20 minuten uit in Monodendri (2 kilometer). Dit dorp is o.a. bekend Veld vol met klaprozen nabij Ano Pedina(geworden) om zijn ligging aan de rand van de Vikos-kloof. Ook in het dorp heb je een mooi uitzicht op de kloof, vanaf het balkon bij het klooster Agia Paraskevi. Verder beschikt Monodendri over een aantal restaurantjes en (souvenirs)winkeltjes. Vanuit dit dorp kun je ook de Vikos-kloof in, een afdaling van zo'n 900 meter!